«Καλλικράτης»: Πεδίο άμιλλας προσκηνίου και όχι παρασκηνίου. Αφορά μόνο τους πολίτες

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο
(0 ψήφοι)

Ε:        Η διαβούλευση του «Καλλικράτη» συνεχίζεται. Το σχόλιο σας.
Π.Π.: Η υπερταχεία της μεταρρύθμισης ξεκίνησε. Το σχέδιο "Καλλικράτης" είναι πρόκληση και ευκαιρία για δράση. Όσοι αισθάνονται ότι θέλουν και μπορούν να τραβήξουν μπροστά θα ανεβούν στο όχημα της μεταρρύθμισης. Οι υπόλοιποι θα μείνουν με τη μιζέρια των πελατειακών τους συστήματος και τα αδιέξοδα του απομονωτισμού τους.
Προσωπικά από χρόνια έχω το εισιτήριο του, δεν είμαι λαθρεπιβάτης στο εγχείρημα της διοικητικής μεταρρύθμισης και φιλοδοξώ να αναλάβω και τη θέση του «μηχανοδηγού» για το δήμο Κιλκίς.
Γιατί η διοικητική μεταρρύθμιση δεν είναι ο «Καλλικράτης» που απλά είναι ο νόμος που την εκφράζει. Η διοικητική μεταρρύθμιση είναι το αποτέλεσμα του προβληματισμού για την αποτελεσματική δράση όλων των επιπέδων διοίκησης, κρατικής, περιφερειακής και τοπικής.


Ε:        Τι προβληματίζει, ποια είναι τα στοιχήματα του;
Π.Π.: Η βασική αιτία του κακού δημόσιου τομέα και της αυτοδιοίκησης ευρίσκεται στον ανθρώπινο παράγοντα ως προς τη στελέχωση, τη συμπεριφορά, τη νοοτροπία τους. Δεν πρόκειται να αλλάξει θα παραμείνει ο ίδιος, θα μεταφερθεί στη νέα δομή, θα την στελεχώσει και θα τη καταστήσει ταυτόσημη. Αυτός είναι ένας "λογικός" φόβος. Γι' αυτό η διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού αποτελεί τη λύδια λίθο της ομαλής μετάβασης από τον «Καποδίστρια» στον «Καλλικράτη».
Ακόμη υπάρχουν δύο στοιχήματα που πρέπει να κερδίσει σ' αυτή τη νέα μεταρρυθμιστική προσπάθεια:
Το πρώτο είναι η πραγματική βούληση για αποκέντρωση μεγάλου μέρους της εξουσίας και αρμοδιοτήτων που έχει σήμερα το κράτος με τα υπουργεία.
Το δεύτερο μεγάλο στοίχημα που πρέπει να ξεπεράσει ο «Καλλικράτης» είναι να ξεπεράσει τις αντιστάσεις των αυτοδιοικητικών παραγόντων και των άλλων τοπικών παραγόντων που όταν η κουβέντα αγγίζει την περιοχή τους αλλάζουν συμπεριφορά.
Γι'αυτό είναι μονόδρομος η λογική της αποφυγής, της παγίδας του επιλεκτικού διαλόγου με τους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης και του πολιτικού συστήματος και να καταστήσει τη μεταρρύθμιση αντικείμενο διαλόγου και με τους πολίτες. Αυτούς που άδολα θα εκφραστούν και θα προτείνουν για θέματα που αποκλειστικά αυτούς αφορούν.
Ε:        Εντοπίζεται έλλειμμα στο σχέδιο «Καλλικράτης». Τι προτείνεται.
Π.Π.: Γίνεται λόγος για τα νησιά και τις ορεινές περιοχές και όχι στο σύνολο της υπαίθρου και ειδικότερα της παραμεθορίου. Θα ήθελα, προτείνω, να ασκηθούν πολιτικές περιφερειακής ανασυγκρότησης. Αντιμετωπίζεται η ύπαιθρος μάλλον απαισιόδοξα, ως έρημος και όχι ως δυναμικός ζωτικός χώρος. Αποτελεί εθνικό κεφάλαιο, λόγω της κλιματικής αλλαγής και των οικονομικών αδιεξόδων.
Οφείλουμε να σχεδιάσουμε την αναγέννηση του αγροτικού χώρου και της υπαίθρου γενικότερα.
Οφείλει το σχέδιο να δεσμευθεί για δημιουργία σφιχτών δομών διαρκής στήριξης με ενεργητικές πολιτικές πάντοτε με συνείδηση των κατοίκων της. Φαίνεται καθαρά η επιρροή των δημάρχων των μεγάλων αστικών κέντρων στη διαμόρφωση του «Καλλικράτη» και η απουσία των δημάρχων των «Καποδιστριακών» δήμων της υπαίθρου για τη διεκδίκηση αναγκαίων δομών.
 
Ε: Ποια τα χαρακτηριστικά που απαιτεί η επιτυχημένη αντιμετώπιση του «Καλλικράτη» ως προς την οργάνωση και αποτελεσματικότητα προς ωφέλεια του πολίτη.
Π.Π.: Η αντιμετώπιση της νέας διοικητικής δομής είναι σύνθετη. Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να γνωρίζει την αρχιτεκτονική του σ' όλα τα επίπεδα, επιτελικό κράτος, περιφέρεια, δήμος. Οι αναφορές και συζητήσεις γίνονται τόσο από τους αυτό διοικητικούς όσο και τους πολίτες μας για τη χωροταξία των δήμων και σίγουρα δεν είναι μόνο ο περιορισμένος χρόνος.
Χρειάζεται λοιπόν βαθιά γνώση όλης της δομής διοίκησης και στα τρία επίπεδα. Ουσιαστικά στήνεται νέος θεσμός. Δε μεγαλώνουν απλά εδαφικά και πληθυσμιακά οι δήμοι. Ανατρέπεται όλη η φιλοσοφία λειτουργίας και αποστολής του
Ε: Ειδικότερα τι άλλα χαρακτηριστικά πρέπει να διαθέτει όποιος φιλοδοξεί να οργανώσει ένα δήμο μετά χαρακτηριστικά του «Καλλικράτη»;
Π.Π.: Αποδεδειγμένη γνώση του θεσμικού πλαισίου που προσπαθεί μέσα από τη δημοσιοποίηση θέσεων και απόψεων για τον «Καλλικράτη». Να έχει αποδεδειγμένη εμπειρία στην Τ.Α. Να συμμετέχει ενεργά στο πολιτικοκοινωνικό γίγνεσθαι. Να δημοσιοποιεί τις θέσεις του σε θέματα αυτοδιοίκησης και ανάπτυξης της περιοχής του. Να έχει πάρει πρωτοβουλίες και ολοκληρώσει ενέργειες που επηρεάζουν τις τοπικές υποθέσεις. Να έχει διαρκή παρουσία και όχι ευκαιριακή και σκόπιμη. Να έχει αποδεδειγμένη κατάρτιση σε ευρωπαϊκά θέματα. Να είναι μακριά από παρασκήνια και ίντριγκες. Να μην έχει προκαλέσει την τοπική κοινωνία. Να είναι ακέραιη και αδιαμφισβήτητη ο βίος και η πολιτεία του.
Ε:        Μεταρρύθμιση και οικονομική κρίση
Π.Π.: Έχουμε εκφραστεί και πάρει θέση επανειλημμένα για τη συσχέτιση της οικονομικής κρίσης με την αυτοδιοίκηση. Τόσο στο Δ.Σ. όσο και δια του τύπου παρουσιάζοντας μάλιστα δημόσια τις θέσεις μας.
Είναι αδιανόητο να είναι η Τ.Α. έξω από την επικρατούσα λογική σε εθνικό επίπεδο του συμμαζέματος και της απόρριψης των περιττών ελαστικών δαπανών. Τέτοιες δαπάνες δεν έχει μόνο το κράτος αλλά και η Τ.Α.. Γιατί αυτή όμως σιωπά; Δε μπορεί η χώρα να είναι σε απόλυτη δημοσιονομική πειθαρχία και κρίση και η Τ.Α. να σφυρίζει αδιάφορα.
Ε:        Τι κάνετε δηλαδή εσείς;
Π.Π.: Εμείς ενεργοποιηθήκαμε ακόμη από την οικονομική κρίση του 2008 πολύ περισσότερο από τη δημοσιονομική κρίση του 2010. Γιατί και ο δήμος ως τοπικό κράτος οφείλει να προβληματιστεί και να αποφασίσει περικοπή ανελαστικών δαπανών και να πάρει μέτρα για τις ευπαθείς ομάδες. Αυτά φυσικά είναι ανεξάρτητα από τα κυβερνητικά μέτρα.
Ε:        Γιατί είναι τότε αναγκαία η προσαρμογή της Τ.Α;
Π.Π.: Οφείλει η Τ.Α. να αντιληφθεί ότι από 01-01-2010 με τους νέους δήμους θα ισχύσει η δημοσιονομική πειθαρχία και στα οικονομικά των ΟΤΑ. Ας αφήσει το σκεπτικό της μεταβατικότητας και της ανοχής. Η οικονομία των δήμων είναι πλέον στο σύμφωνο σταθερότητας, σύμφωνα με κυβερνητικές δηλώσεις. Είναι άρα σε άμεση σχέση η εξοικονόμηση οικονομικών πόρων από τις λειτουργίες της Τ.Α. για τη μείωση του κρατικού ελλείμματος του.
 
Ε:        Δηλαδή είμαστε σε νέα εποχή;
Π.Π.: Πολλά πρέπει να επαναπροσδιοριστούν, Ο «Καλλικράτης» και οι συγκυρίες οδηγούν σε πλήρη ανατροπή του αυτοδιοικητικού τοπίου. Δεν είναι η γεωγραφική και πληθυσμιακή αύξηση η μόνη αλλαγή. Η σημαντικότερη όλων, η λύδια λίθος, είναι η αλλαγή νοοτροπίας, η γνώση και η πίστη στην αποστολή. Το κάνουμε για τους πολίτες. Οργανώνουμε τη σκέψη για ένα δήμο αποδοτικό, απαλλαγμένο από πελατειακές σχέσεις και παρασκήνια. Ο πολίτης είναι θυμωμένος. Έχουμε χρέος να τον υπηρετήσουμε με ευθύνη και ειλικρίνεια. Να φύγει η κατεστημένη αντίληψη ότι κάνουμε ό,τι δεν έχει πολιτικό κόστος. Ότι θα είμαι κράτος στην εξουσία.
Ε: Οι θέσεις αυτές είναι πρωτόγνωρες. Δεν έχουμε συνηθίσει σε τέτοιες λογικές.
Π.Π.: Η λογική που θέλει τον πολίτη μακριά από τα γεγονότα, τη συμμετοχή, την ενημέρωση δε με αγγίζει. Προσπαθώ να ενημερώσω τους πολίτες να τον ενεργοποιήσω, να τον κάνω σύμμαχο στην προσπάθεια για αντιμετώπιση των προβλημάτων του που είναι πολλά.
Ε: Ποια είναι κατά τη γνώμη σας τα σημαντικότερα κριτήρια για τη χωροταξία των νέων δήμων;
Π.Π.: Η κοινωνικά συμπαγής περιοχή αποτελεί ένα βασικό κριτήριο. Οι κάτοικοι να επικοινωνούν, να αγαπούν όλη την περιοχή, να τη στηρίζουν . Συναφής είναι και η προσβασιμότητα με την έννοια της παρεχόμενης υπηρεσίας, από τον πολιτικό και υπηρεσιακό προσωπικό. Πρέπει να διανεμηθεί προς τους δικαιούχους πολίτες όσο το δυνατό ταχύτερα και αξιόπιστα, διασφαλίζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών αυτών. Πρέπει να διασφαλίζονται οι ίδιες σχετικά ταχύτητες επικοινωνίας, δηλαδή να υπάρχει ισότιμη πρόσβαση σ' όλες τις περιοχές. Ο χώρος ευθύνης θα πρέπει να αντιστοιχεί σε οικονομικές δραστηριότητες και μεγέθη που θα δίνουν τη δυνατότητα άντλησης πόρων από τη τοπική οικονομία.

 gnorimia-me-kilkis  kilkis2013